MER OM EL-MOTORCYKLAR

Mer om el-motorcyklar

Artikeln fokuserar på el-motorcyklar. Som många antagligen har lagt märke till har många nyheter om elmotorer ökat på sistone. Dessa cyklar brukade vara en sällsynthet i motorcykelnyheter, men idag finns de överallt. Det verkar som att det alltid finns en ny, ett intressant koncept eller några nya el-motorcyklar att rapportera om.

Med allt elektriskt motorcykel-brus där ute kan det vara tufft att navigera sig i djungeln av alla nya. Du kanske känner dig borta i alla de kommande nyheterna. En sak är säker, elektriska motorcyklar är här för att stanna och är framtiden. Med de nuvarande utsläppsstandarderna och en elmotors prestanda, är det svårt att se hur någon skulle kunna tänka sig att elmotorer inte kommer att bli branschens framtid.

Framtiden är här

Det betyder inte att bensin- och diselmotorcyklar försvinner helt och hållet och när som helst snart. Förbränningsmotorn kommer att regera i många fler decennier framöver. Människor är bekväma med dem, de är ekonomiskt överkomliga, och de har vackra ljud och ger sensationer som elmotorer inte kan. Med det sagt kommer det att komma en tid då majoriteten av de sålda motorcyklarna har ett batteri och en motor istället för en bensintank och en motor. Vi är dock inte där ännu, så låt oss titta på var elektriska motorcyklar befinner sig idag.

Vad händer är det som pågår i branschen idag?

Elmotorcyklarnas värld blir oerhört intressant. Det händer mycket när det gäller teknik och vem som bygger vad. Här är saker som för närvarande står. Idag försöker traditionella motorcykelföretag och nya företag i branschen att producera el-motorcyklar. I Japan samarbetar Honda, Kawasaki, Suzuki och Yamaha för att arbeta med utbytbar batteriteknik. I USA släppte Harley-Davidson ett skandalöst prissatt LiveWire och verkar ha planer för andra motorcyklar och elektriska mobilitetsmaskiner. Zero Motorcycles släppte just sin mest avancerade och imponerande modell ännu – SR / F— och Lightning Motorcycles släppte en elektrisk sportcykel för att utmana dem alla, kallad Strike.

VAD HÄNDER ÄR DET SOM PÅGÅR I BRANSCHEN IDAG?

Utöver allt detta finns det el-motorcyklar, skotrar och mopeder som dyker upp överallt. Var och en har sin egen unika lösning på vad en elmotorcykel kan vara eller borde vara, från en högdriven, dyr åktur till en extremt prisvärd pendlarcykel.

Långt ifrån perfekta maskiner

Oavsett vem som bygger cykeln verkar det som om de har problem med att hantera i viss kapacitet: räckvidd, prestanda, laddningstid och pris. Vissa tillverkare har lyckats lösa detta på sitt vis. Det betyder att om du har en lågprisvariant som är fallet med Suru- och Onyx-mopederna, kommer, laddningstiderna och prestandan att vara sämre. Om intervallet, laddningstiden och prestanda är imponerande tenderar priset bli så högt att det inte är värt det – exakt det problemet som uppkom med Harleys LiveWire. Tills priset sjunker eller intervallet, laddningstider och prestanda går upp, kommer elmotorcyklar att kämpa med att konkurrera ut sina förbränningskonkurrenter.

Dock kan Solid-state batteriteknik förändra allt. Den tekniken kommer att komma ut under de närmaste åren och kan minska laddningstiderna och öka räckvidden avsevärt. När den slår igenom kommer den att anpassas till bilar först och sedan ta sig vidare in i motorcykelindustrin.

Publicerat av