Det stora genombrottet för motorcykeln kom under första världskriget. Den fungerade som ett pålitligt fordon att ta sig fram med och för militären kom det att bli helt avgörande. Både för att åka ut på olika uppdrag och att sköta snabba transporter i terräng som kunde vara mer oländig var motorcykeln det bästa färdmedlet.

Några år innan kriget började, 1914, kom en stor förbättring på motorcyklarna och det var att elstarten som även kom med motorcyklar som var serietillverkade av Indiana. När kriget tagit slut var fortfarande behovet av motorcyklar stort. Den främsta anledningen var att det behövdes transportmedel. Försäljningen av motorcyklar under den här perioden gick mycket bra. Välståndet hade på många ställen ökat och det gjorde att det fanns ekonomi hos hushåll och företag för att kunna investera i en motorcykel.

Många förbättringar under 20-talet

När vi kom in på 1920-talet kom flera förbättringar av motorcyklarna. Bland annat växellåda och bromsar hade nu uppfunnits och tillsammans med snäppet bättre fjädring och bromsar på bägge hjul var det stora förbättringar som kom med de nya motorcyklarna. En annan stor sak som gjorde en väldigt stor skillnad var att motorcyklarna nu började utrustas med belysning vilket gjorde det möjligt att köra även när det var mörkt. Under det här årtiondet kom även en sidovagn att börja kopplas på. Det gjorde att motorcykeln blev än mer populär när den blev ett bättre personfordon och dessutom gick att använda som lastfordon. Även i Sverige påbörjades försäljning av motorcyklar och det var företagen Monark och Rex som började tillverka de svenska motorcyklarna. Det här var även det årtionde som BMW tog sig in på marknaden och 1923 presenterade de sin första motorcykel. En modell som hade en tvåcylindrig boxermotor.

När vi tar oss vidare in i de två kommande årtiondena förändrades en del på motorcykeln och den kom mer att likna en bil på vissa delar. Starkare och större motorer var en sak. Motor på upp till 1200 cc tillverkades och bromsar och fjädrar förbättrades ytterligare. Två andra stora förbättringar var kardandrift och att vattenkylning började användas. Efter att andra världskriget tog slut fick motorcykeln konkurrens av de minibilar som nu började tillverkas. De var väldigt lika en motorcykel som hade en sidovagn, men med den stora fördelen att den hade ett tak. För motorcykeln började tiden när den varit ett praktiskt transportfordon mer att gå över till nöjeskörning och att den blev ett sportredskap. Det började även komma mopeder och scootrar som tog över rollen för att ta sig fram enkelt och smidigt på två hjul.

Scootern blir storsäljare

Efterkrigstiden var också den tid när scootern fick sitt stora genombrott. De hade utvecklats redan under 20-talet, men vann inget i popularitet. Nu när behov av ett transportmedel som var ekonomisk var större fick scootern sitt genombrott. De tillverkades till stor del i Italien, men såldes till de flesta länder runt om i Europa. Anledningen till att scootern känns igen med de mindre hjulen är helt enkelt att man höll nere kostnaden genom att använda sig av sådant som fanns ett överskott av. Flygplanshjul fanns det gott om sedan kriget och det var dessa som placerades på scootrar.

Scootern blir storsäljare