Varför inte ge tjejerna en chans? Det skrev motorcykeltidningen Motorcycle and Bicycle Illustrated i oktober 1921 när de uppmanade återförsäljare att ta en titt i sina egna bekantskapskretsar för att hitta potentiella kvinnliga motorcyklister, kanske bland makor och döttrar.

Media började uppmärksamma

Tidningen skrev vidare att återförsäljare borde uppmuntra kvinnorna att åka motorcykel också precis som männen i familje. Samma artikel hade samlat citat från kvinnor över hela USA om känslan av att själv köra en motorcykel. De gav uttryck kring såväl god hälsa som att det är kul, äventyrligt och spännande. Redan 1912 hade Harley-Davidson börjat ta med illustrationer av kvinnor som deltar i motorcykelsporten i deras modellkataloger, men då alltid bara som passagerare. Däremot i modellkatalogen 1921 så presenterade de en tanke om hur motorcykelsporten skulle se ut om den växte bland kvinnor och då inte bara som passagerare utan som förare. Redan före den artikeln och före Harley-Davidson´s modellkatalog hade flera kvinnliga förares äventyr redan dokumenterats i Harley-Davidson-tidningar. Två av berättelserna var Della Crewe (1914) samt Avis och Effie Hotchkiss (1915).

Della Crewe

På en tid då även de hårdaste männen skulle tänka två gånger om att göra en långresa genom nästan obefintliga vägar så visade en ung kvinna dem hur det ska göras. Fröken Della Crewe, en indian från  Wisconsin, var en erfaren resenär som hade utforskat nästan hela Nordamerika, Alaska och Panama. Hennes beslut att försöka sig på en motorcykelresa kom som ett förslag från hennes brorson under ett besök i hemstaden. Efter att Della hade noterat att många färdades på motorcykel så föreslog hennes brorson att en motorcykel skulle vara ett bra sätt för henne att ta sig fram under sina upptäcksresor. Crewe köpte ursprungligen en tvåtaktare för sitt äventyr. Moder Natur hade dock andra idéer och skickade regn som spolade bort i princip alla vägar när hon skulle bege sig från Waco, Texas där hon hade bosatt sig. Vännerna uppmanade henne att få sin cykel fraktad utanför det förstörda området, men hon insisterade på att hon skulle påbörja alla sina resor från Waco, Texas och ”göra varje mil en Harley-Davidson mil”.

Trasiga vägar var inget hinder

I samband med att hon väntade på att vägarna skulle bli fixade, och broarna återställda, så blev Crewe intresserad av sidovagnen och tänkte att den skulle vara en stor tillgång vid hennes resor. Så hon köpte en liknande hoj men med sidovagn.handlade i sin två-hastighet singel för en två-hastighet tvilling med sidvagn.Den 24 juli 1914 bestämde sig Della Crewe, med 125 punds reskassa förvarat i sin sidovagn, att bege sig ut på en 5 378 mile lång resa från Waco, Texas till New York City. Dock med en del avstickare under färden. Som en avskedsgåva från Waco-folket gav de henne en bostonterrier som Della utnämnde till sin nya följeslagare och gav namnet Trouble. Hon sa också vid avfärden att “Trouble kommer vara det enda problemet under resan”. Hennes första stopp var den 3 juli vid en motorcykeltävling i Dodge City, Kansas. Efter 300 miles manövrering på mjuka, dåliga vägar och fyra miles genom ett vetefält, så fick hon allas beundran när hon kom fram dit. Men det var bara början av hennes resa.

Trasiga vägar var inget hinder