Det fordon som ofta räknas som den första motorcykeln var ett fordon med tre hjul som byggdes 1884. Edward Butler, en engelsman, var den person som stod för den bedriften. Året efter var den tyske mannen Gottlieb Daimler igång med sin kompanjon W. Mayback och visade världen det första tvåhjuliga motordrivna fordonet.

De hade uppfunnit en flottörreglerande munstycksförgasare och sedan konstruerat en fyrtaktsmotor som var snabbgående. En halv hästkraft mätte denna motor på och den placerade han på en cykel med träram. Motorn placerades mellan hjulen som var stålskodda. Förutom de vanliga hjulen hade den här cykeln utrustats med extra stödhjul. Daimler hade tänkt att bara tillverka bilar och förutom att lägga grunden för Mercedes gjorde han också den första tvåhjuliga motorcykeln.

Gummidäcken kommer till

Några år senare var en irländsk uppfinnare igång med att utveckla gummidäcken. John Boyd Dunlop kom på den briljanta idén att sätta luftringar på sin sons cykel som var trehjulig. Det han satte på var ringar som hade en inre slang som var tunnare och gjord av gummi. Dessa fyllde han med luft den yttre som var tjockare klistrade han på fälgen. Dåtidens cyklar hade bestått av massiva gummiringar eller trähjul som var järnskodda. Den här nya varianten hade betydligt bättre elasticitet. Ett år efter att han hade kommit på gummiringen tog han patent på uppfinningen och det var 1888.  Han fortsatte göra förbättringar och efter två år påbörjade han tillverkningen av gummiringarna. För motorcykeln blev det här en väldigt stor förbättring. Vägarna på den tiden var betydligt sämre och ett bättre däck gjorde en otroligt skillnad när man skulle ta sig fram. Det vi idag kallar motorcykel kom först 1901. Två bröder Michel och Eugene Werner gjorde om en cykelram. De delade den itu och skapade ett utrymme emellan de nya ramarna. Där placerade de motorn. De förstärkte sedan ramen vilket även gav en bättre  viktfördelning. Den här nya moderna modellen hade flottörförgasare och en tändning som var elektrisk.

Utveckling gick allt snabbare

Ganska snabbt kom det nya utvecklade modeller och bara två år efter den här modellen kom sidovagn, 1903. Innan det hade förbättringar skett med växelanordning, kedja som skötte kraftöverföringen och ett tändsystem som var bättre. Motorer som var två och fyrcylindriga kom året efter. Nästa steg i utvecklingen var att ha en högspänningsmagnet som inte gick att få tillräckligt pålitlig förrän 1906 och då kom på nästan alla nya modeller som tillverkades. Den snabba utvecklingen av motorcyklar gjorde att den började få en betydande roll i samhället och ute på vägarna. Redan modellerna som fanns 1903 hade börjat tillverkas både i USA och i Europa.

Utveckling gick allt snabbare

Utvecklingen gick vidare och när det kom bättre motorer som var starkare och kom upp i högre hastigheter krävdes det också mer av motorcyklarnas övriga komponenter. De började nu utrustas med fjädring som klarade högre farter och ramar som var betydligt starkare. Mer och mer kom motorcykeln att lika det vi känner till den som idag. Hela tiden skedde förbättringar och utvecklingen gick framåt samtidigt som även utvecklingen av bilarna gick framåt.