De speciella MotoGp motorcyklarna

Det finns en typ av motorcyklar som många förälskar sig i när de ser loppen, men dessvärre är de modeller som vi ser bara prototyper och finns inte att köpa när det körs i racen.

För den som gillar sporten gör det den inte mindre intressant utan tvärtom. Här kan man drömma sig bort och se vad som kan komma in på marknaden framöver. Ofta är det deras kraft och deras läckra utseende som man fastnar för när man ser dem första gången.

Vad gör en MotoGP motorcykel?

Det finns några saker som är precis typiska för en MotoGP motorcykel oavsett vilket märke de kommer från. Den vanligaste vikten för dem är runt 160 kg, dvs den dubbla vikten av fullstor man. När det kommer till kraftpaketet i motorn ligger det ofta på 250 hk. De motorcyklar som rullar ut på banan är speciellt anpassade efter de önskemål som föraren har och alla är byggda individuellt. En sak som inte är tillåten att ha är en strokemotor och motorn får vara på max 1000cc med maxiamalt fyra cylindrar. Mäktiga 514 km/h är den maximala hastigheten som en motorcykel kan komma upp i under ett lopp, men genomsnittshastigheten brukar ligga på runt 160 km/h. Den otroliga farten och kraften är det som gör den här sporten till något alldeles extra.

Motorcyklarna specialtillverkas

När det kommer till tävling med motorcyklar är det så att de flesta faktiskt har specialtillverkats för den tävlingen de ska användas till eller om de ska vara med på uppvisningar tillverkas de för att passa ändamålet. Nytt de senaste året är att det från och  med 2018 har öppnats klasser på tävling där man får vara med på en elmotorcykel. Det kommer att vara speciella klasser för just dessa motorcyklar. När det kommer till att tillverka en motorcykel för ett GP-lopp är det ofta många delar som endast kan användas en gång. Det vanligaste att byta direkt efter ett lopp är såklart däcken. En av anledningarna är att däcken har annat gummi än vanliga däck och är mer mjuka och klibbiga. Det gör att hållbarheten är sämre på de däcken och de klarar bara av ett lopp sedan är de förbrukade. Däcken måste slängas efter varenda race eller tävling eftersom de är mjukare och klibbigare än vanliga däck och därför inte klarar mer än en körning. Detta är för att de ska hjälpa förare att få ett grepp som ser till att deras motorcyklar inte glider av banan i kurvorna.Det finns stora skillnader jämför med vanliga motorcyklar. En av dem är växlingen. På en GP-motorcykel sitter växellådan upp och ner. I praktiken innebär det att innan man växlar upp måste man växla ned. Sedan är det ingen elektrisk start på en GP-motorcykel utan det är en extern startmetod. En tredje stor skillnad är att antiblockeringssystemet inte finns. På en GP-motorcykel sitter det kolfiberbromsar och det är för att kunna bromsa snabbt från otroligt höga hastigheter. När de här bromsarna är kalla fungerar de däremot sämre.

Motorcyklarna specialtillverkas

Publicerat av